Як розвинути фінансову грамотність підлітка?

Оновлено: 2020-11-23T21:46:04.000Z
Для успішного вирішення завдань у дорослому житті необхідна фінансова грамотність, і її формування має починатися задовго до отримання першої зарплати. Багато навичок, що стосуються відповідального розпорядження грошима, доступні вже в підлітковому віці. Фінансові питання виникають практично в будь-якій сім'ї, де є підліток: чи давати кишенькові гроші і скільки, як пояснити, що дана річ дуже дорога. Давайте подивимося, як батьки можуть сприяти розвитку фінансової грамотності дітей.

Перш за все розберемося, що підліток повинен розуміти, знати і вміти в питаннях розпорядження грошима.

В 10–12 років:

  • Розуміє, як відбувається процес покупки, чому раціонально купувати ті, а не інші товари і послуги.
  • Вміє порівнювати за принципом корисність - вартість.
  • Контролює витрати своїх кишенькових грошей і розуміє необхідність накопичень.
  • Вміє складати список своїх витрат за тиждень і місяць та список необхідних покупок (продукти, канцтовари для нового навчального року).
  • Чи усвідомлює відповідальність за отриману від батьків суму грошей.
  • Розуміє, як необхідно робити заощадження, практикує це, набуває щось на зекономлені гроші.

В 13–14 років:

  • Має уявлення, як працює банк і які в цілому послуги він надає і може надати дитині в його віці.
  • Вміє планувати і розподіляти свій місячний бюджет з урахуванням накопичень на фінансову мета.
  • Розуміє, як складається і працює особистий фінансовий план.
  • Знає, як формується місячний бюджет сім'ї, і приймає в цьому активну участь.
  • Знає свої права щодо влаштування на роботу.
  • Розуміє, де можна знайти всю необхідну йому інформацію про фінанси.
  • Вміє розпізнавати шахраїв, які хотіли б залучити його гроші і гроші сім'ї.

Розвиток фінансової грамотності дитини проходить в кілька етапів:

  1. Дитина знайомиться з різними видами грошей - номінали готівки, гроші на банківських рахунках, арифметика рахунку.
  2. Дитина розуміє, звідки беруться гроші в сім'ї, що будь-яка праця повинна оплачуватися. Проявляє інтерес до того, як віна сама зможе заробляти гроші.
  3. Дитина розуміє статті сімейних витрат, усвідомлює необхідність економії.
  4. Дитина розуміє різницю між бажаннями і потребами.
  5. Початок особистого фінансового планування.
  6. Пояснення принципів накопичення і примноження грошей, пропозиція своєї допомоги.

Як поетапно повинно відбуватися прищеплення дитині навичок раціонального поводження з грошима? Розглянемо основні рекомендації для кожного етапу.

Дитина знайомиться з різними видами грошей - номінал готівки, гроші на банківських рахунках, арифметика рахунку

Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:

    • Вивчити всі купюри і монети, тобто всі грошові номінали, які використовуються в Україні.
    • Вивчити сучасний грошовий обіг в Україні - розповісти дитині, що гроші можна зберігати і проводити операції не в готівці.

Питання для сімейного обговорення:

    1. Якими грошима більшою мірою користуються в нашій родині: готівкою, карткою? Як часто ми розплачуємося за допомогою банківських карт?
    2. Дізнайтеся думку дитини і попросіть аргументувати. В якій формі найкраще зберігати свої заощадження: готівковій або безготівковій?
    3. У чому переваги готівки, а в чому переваги безготівкових грошей?

Практичне завдання:

Розрахуйте разом з дитиною, яку частину грошей у відсотковому співвідношенні ви витрачаєте, а яку частину, використовуючи безготівкову.

Запропонуйте дитині уявити таку ситуацію: ви використовуєте банкомат на вулиці. Після того як ви виконали необхідну операцію молода людина, яка стояла ззаду, вихопила у вас сумку з гаманцем, в якому була карта. Запитайте дитину, що вона би зробив в такій ситуації?

Дитина розуміє, звідки беруться гроші в сім'ї, що будь-яка праця повинна оплачуватися. Проявляє інтерес до того, як він сам зможе заробляти гроші

Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:

  • Обговорити з дитиною його потреби і спробувати оцінити їх у грошовому еквіваленті. Домовитися про суму на певний період (тиждень, місяць). Після обумовленого періоду обговорити, чи на всі вистачило грошей? Чи залишилося щось? Якщо обумовленої суми не вистачило, разом розібратися в причинах, проаналізувавши витрати дитини.
  • Заохочувати бажання дитини почати заробляти самостійно у вільний від навчання час, розповісти про законність його трудової діяльності. Якщо дитина захоче стати «бізнесменом», заохочувати ідеї, спробувати скласти спільний бізнес-план і розіграти реалізацію ідеї цього бізнесу.

Питання для сімейного обговорення:

  1. Як ми можемо збільшити наші доходи?
  2. Які вищі професійні навчальні заклади в вашому місті є найбільш популярними і чому?
  3. Чому в сучасному суспільстві необхідно отримати гарну освіту?
  4. Чи варто вибирати ризиковану професію заради підвищеного доходу?
  5. Де здобути таку освіту, щоб забезпечити високі доходи в майбутньому?
  6. Як отримати гарну освіту з найменшими фінансовими витратами?

Практичне завдання:

Разом з дитиною розібратися в професіях. За яку працю батько/мати отримує гроші? Розглянути кілька популярних професій, зрозуміти, за що людині платять. Скласти спільну характеристику кожної професії - де потрібно вчитися, скільки потрібно вчитися, скільки отримує працівник, де можна працювати, де в нашому місті можна працювати з цією професією.

Розберіть з дитиною наступну ситуацію. Сім'я Феді Агеєва складається з п'яти чоловік: Федя, його мама, тато, бабуся і дідусь. Мама, працюючи лікарем у лікарні, отримує заробітну плату 15 000 грн. (без урахування податку), тато інженер на заводі, отримує зарплату 17 000 грн. (без урахування податку), бабуся і дідусь отримують пенсію, відповідно 5 000 грн. і 5 500 грн.

Який сукупний дохід сім'ї Агеєв? Який дохід сім'ї в розрахунку на кожного члена?

Дитина розуміє статті сімейних витрат, усвідомлює необхідність економії

Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:

З віком треба привчати дитину до елементів дорослому житті - давати можливість самостійно здійснювати покупки (одягу, маленьких побутових предметів). Навчити дитину оплачувати рахунки і надати можливість самостійно оплатити всі рахунки за цей місяць, дати відчути відповідальність і важливість цієї справи.

Дитина і гроші

дитина та гроші

Необхідно залучати дитину в складання сімейного бюджету та фінансове планування сім'ї. Наприклад, після того як батьки закінчили своє обговорення, вони запрошують молодших членів сім'ї. «Ми з мамою розглядаємо два рівноцінних варіанти канікул: тиждень на байдарках або тиждень в горах. Чого б тобі більше хотілося? » Або: «Ми з татом збираємося купити вам подарунки до Нового року: що ви хочете - це або це?» Дитина усвідомлює важливість своєї думки та участі у вирішенні фінансових питань, розуміє, що батьки ставляться як до дорослого та відповідальної людині.

Питання для сімейного обговорення:

  • На яких життєвих етапах знаходяться члени вашої сім'ї? Які пріоритетні витрати на кожному з етапів?
  • Чи потрібно контролювати витрати у вашій родині?
  • Який етап в житті людини ви вважаєте найскладнішим з точки зору контролю за витратами?
  • Як скоротити витрати? (Складіть перелік своїх витрат і розташуйте їх у послідовності від найнеобхідніших до менш необхідних. Обговоріть, від яких витрат можна відмовитися.)

Практичне завдання:

Проведіть спільний експеримент (з комунальними платежами, наприклад). Запропонуйте дитині порахувати різницю через переплати, якщо, припустимо, залишати світло в його кімнаті включеним на годину довше. На прикладі конкретних побажань дитини покажіть йому важливість економії, запитаєте його, які з його «хотелок» можна було б придбати на ті кошти, які пішли на оплату додаткових витрат по рахунках.

Покажіть дитині важливість обачності при покупках. Разом сядьте і перегляньте по чеку із супермаркету, чи купили, чи не забули чогось в магазині, за що переплатили, від чого могли б відмовитися.

Дитина розуміє різницю між бажаннями і потребами

Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:

  • Скласти з дитиною список обов'язкових витрат сім'ї, перенести його на діаграму з 3-5 секторів і подивитися, скільки потреб буде більше.
  • Залишити маленький сектор під «побажання», щоб дитина усвідомила, яка частина ресурсів сім'ї передбачена на цю статтю.

Практичне завдання:

Розберіть з дитиною наступну ситуацію. При складанні бюджету на рік виникло питання про бажання займатися фітнесом (клубна карта коштує 10 000 грн. на рік). При цьому у вас в додатковому розділі бюджету (необов'язкові витрати) ще значаться на таку ж суму кілька варіантів: покупка нового телевізора на кухню, нової шафи, поїздка на новорічні канікули в сусіднє місто з сім'єю. Який варіант ви виберете, від чого в підсумку відмовитеся і чому? Чи можна в даній ситуації купити і клубну карту на фітнес, ітелевізор, і шафу, і відправитися в подорож?

Запропонуйте дитині самостійно розпорядитися виділеним бюджетом в довгостроковій перспективі. Якщо ви даєте дитині 100-300 грн. в тиждень на кишенькові витрати, покажіть, що можна купити, якщо витрачати їх не відразу. Дитина не відразу зможе зробити раціональний вибір. Не хвилюйтеся, з часом вона цього навчиться. Допомагайте: задавайте запитання, пропонуйте варіанти, але не тисніть і не нав'язуйте свою думку.

Початок особистого фінансового планування

Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:

  • Надати можливість самостійно вибрати подарунок і обгрунтувати необхідність його придбання.
  • Запропонувати накопичити певну частину суми на придбання подарунка самостійно з власних кишенькових грошей і пообіцяти внести решту.
  • Попросити дитину кожен день записувати свої успіхи по заощадженню коштів та накопичення на бажану їм річ.

Якщо дитина попросить у вас дорогу річ, запропонуйте йому не купувати її в той же день, а занести в список бажань. Нехай дитина намалює це або запише, або приклеїть її фотографію, а ви зробите яскравий цінник на цьому малюнку. У міру наповнення списку бажань, запропонуйте дитині розбити їх за пріоритетами: «хочу зараз», «хочу пізніше», «хочу коли-небудь». Список бажань вчить дитину розставляти пріоритети і обмірковувати свій вибір. Інтрига все ще існує, дитині все ще не терпиться отримати бажану річ, але тепер вона аналізує свої бажання і піддає їх усвідомленої критиці.

Практичне завдання:

Запропонуйте дитині самостійно вивчити і порівняти ціни на бажану річ в різних джерелах. Оптимально зробити це в формі захоплюючої гри - вказати середню ціну цієї речі на ринку, і, якщо дитина знайде пропозицію вигідніше, при покупці дозволити забрати грошову різницю.

Кишенькові гроші

Фінансова грамотність починається з уміння бути відповідальним за свої бажання!

Кожені батьки рано чи пізно стикаються з питанням довіри до своєї дитини. І найкращим способом перевірити, наскільки ваша дитина вже доросла і відповідальна, є видача кишенькових грошей.

А навіщо дитині можуть знадобитися гроші?

Поширена думка, що невміння розпоряджатися грошима породжує бідність. Дітей ніде не вчать, як треба економити, раціонально витрачати, заробляти і цінувати свій капітал. Цей безцінний досвід можна отримати тільки вдома, всередині сім'ї.

Переваги кишенькових грошей

Самостійність. Розвивається за рахунок того, що дитині постійно доводиться приймати рішення, як витратити кошти.

Впевненість в собі. Коли у дитини є на руках якусь кількість грошей, вона відчуває, що може витратити їх в будь-який час на те, що хоче. Це підвищує самооцінку, допомагає здаватися дорослим.

Уміння поводитися з фінансами. Дитина раніше навчиться рахувати гроші, збирати їх, планувати покупки.

Відповідальність. Дитина аналізує свої покупки, усвідомлює їх корисність, а може і непотрібність. Може припустити, як поставляться до придбання батьки. Намагається зберегти гроші, ставиться до них дуже уважно, оскільки відчуває себе власником виданої суми.

Недоліки кишенькових грошей

Звичка. Поступово дитина починає сприймати кишенькові гроші як належне. Якщо з якоїсь причини батьки не дають йому грошей, це може викликати спалах агресії, маніпуляції, дитина буде вимагати «своє».

Шкідливі витрати. Часто батьки побоюються, що дитина витратить видану суму на зайві солодощі або навіть сигарети і алкоголь.

Агресія і тиск з боку однолітків. Видані кишенькові гроші можуть вкрасти або випрошувати.

Нераціональне розпорядження кишеньковими грошима. Дитина набуває не замислюючись про те, чого вона дійсно сильно бажає і що йому потрібно. Адже завтра гаманець знову поповниться і можна буде купити щось інше. Немає страху залишитися без засобів.

Неправильне ставлення до грошей. Ці кошти дитина отримує безкоштовно. Йому не треба працювати для цього. Вона не знає, як важко дістаються ці кошти. В очах дитини гроші втрачають свою цінність.

Скільки давати грошей?

Сума повинна залежати:

  • від матеріального становища дорослих, їх можливостей;
  • середньої суми, одержуваної однолітками дитини;
  • необхідних витрат;
  • віку.

Ніяк не повинні впливати на загальну суму кишенькових грошей:

  • позначки дитини, загальна успішність в школі;
  • допомога батькам;
  • виконання домашніх обов'язків;
  • настрій батьків.

Важливо обговорити з дитиною необхідні статті витрат, разом подумати, від чого він може відмовитися, а на що необхідно збільшити витрати. Складіть список з зразковими сумами, які необхідні за різними статтями в день, тиждень, місяць, і на основі цього списку визначте, яка сума необхідна.

Логічно, що сума кишенькових грошей повинна збільшуватися в міру дорослішання дитини.

Контакти
38 (097) 14 99 631

Пн-Пт: 09:00 - 19:00
Сб: 10:00 - 15:00
Нд: Вихідний
Доставка
© 2025 "Синичка"
Наші соціальні мережі:
Доступні системи оплати: payment visa and mastercard