Перш за все розберемося, що підліток повинен розуміти, знати і вміти в питаннях розпорядження грошима.
В 10–12 років:
- Розуміє, як відбувається процес покупки, чому раціонально купувати ті, а не інші товари і послуги.
- Вміє порівнювати за принципом корисність - вартість.
- Контролює витрати своїх кишенькових грошей і розуміє необхідність накопичень.
- Вміє складати список своїх витрат за тиждень і місяць та список необхідних покупок (продукти, канцтовари для нового навчального року).
- Чи усвідомлює відповідальність за отриману від батьків суму грошей.
- Розуміє, як необхідно робити заощадження, практикує це, набуває щось на зекономлені гроші.
В 13–14 років:
- Має уявлення, як працює банк і які в цілому послуги він надає і може надати дитині в його віці.
- Вміє планувати і розподіляти свій місячний бюджет з урахуванням накопичень на фінансову мета.
- Розуміє, як складається і працює особистий фінансовий план.
- Знає, як формується місячний бюджет сім'ї, і приймає в цьому активну участь.
- Знає свої права щодо влаштування на роботу.
- Розуміє, де можна знайти всю необхідну йому інформацію про фінанси.
- Вміє розпізнавати шахраїв, які хотіли б залучити його гроші і гроші сім'ї.
Розвиток фінансової грамотності дитини проходить в кілька етапів:
- Дитина знайомиться з різними видами грошей - номінали готівки, гроші на банківських рахунках, арифметика рахунку.
- Дитина розуміє, звідки беруться гроші в сім'ї, що будь-яка праця повинна оплачуватися. Проявляє інтерес до того, як віна сама зможе заробляти гроші.
- Дитина розуміє статті сімейних витрат, усвідомлює необхідність економії.
- Дитина розуміє різницю між бажаннями і потребами.
- Початок особистого фінансового планування.
- Пояснення принципів накопичення і примноження грошей, пропозиція своєї допомоги.
Як поетапно повинно відбуватися прищеплення дитині навичок раціонального поводження з грошима? Розглянемо основні рекомендації для кожного етапу.
Дитина знайомиться з різними видами грошей - номінал готівки, гроші на банківських рахунках, арифметика рахунку
Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:
- Вивчити всі купюри і монети, тобто всі грошові номінали, які використовуються в Україні.
- Вивчити сучасний грошовий обіг в Україні - розповісти дитині, що гроші можна зберігати і проводити операції не в готівці.
Питання для сімейного обговорення:
- Якими грошима більшою мірою користуються в нашій родині: готівкою, карткою? Як часто ми розплачуємося за допомогою банківських карт?
- Дізнайтеся думку дитини і попросіть аргументувати. В якій формі найкраще зберігати свої заощадження: готівковій або безготівковій?
- У чому переваги готівки, а в чому переваги безготівкових грошей?
Практичне завдання:
Розрахуйте разом з дитиною, яку частину грошей у відсотковому співвідношенні ви витрачаєте, а яку частину, використовуючи безготівкову.
Запропонуйте дитині уявити таку ситуацію: ви використовуєте банкомат на вулиці. Після того як ви виконали необхідну операцію молода людина, яка стояла ззаду, вихопила у вас сумку з гаманцем, в якому була карта. Запитайте дитину, що вона би зробив в такій ситуації?
Дитина розуміє, звідки беруться гроші в сім'ї, що будь-яка праця повинна оплачуватися. Проявляє інтерес до того, як він сам зможе заробляти гроші
Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:
- Обговорити з дитиною його потреби і спробувати оцінити їх у грошовому еквіваленті. Домовитися про суму на певний період (тиждень, місяць). Після обумовленого періоду обговорити, чи на всі вистачило грошей? Чи залишилося щось? Якщо обумовленої суми не вистачило, разом розібратися в причинах, проаналізувавши витрати дитини.
- Заохочувати бажання дитини почати заробляти самостійно у вільний від навчання час, розповісти про законність його трудової діяльності. Якщо дитина захоче стати «бізнесменом», заохочувати ідеї, спробувати скласти спільний бізнес-план і розіграти реалізацію ідеї цього бізнесу.
Питання для сімейного обговорення:
- Як ми можемо збільшити наші доходи?
- Які вищі професійні навчальні заклади в вашому місті є найбільш популярними і чому?
- Чому в сучасному суспільстві необхідно отримати гарну освіту?
- Чи варто вибирати ризиковану професію заради підвищеного доходу?
- Де здобути таку освіту, щоб забезпечити високі доходи в майбутньому?
- Як отримати гарну освіту з найменшими фінансовими витратами?
Практичне завдання:
Разом з дитиною розібратися в професіях. За яку працю батько/мати отримує гроші? Розглянути кілька популярних професій, зрозуміти, за що людині платять. Скласти спільну характеристику кожної професії - де потрібно вчитися, скільки потрібно вчитися, скільки отримує працівник, де можна працювати, де в нашому місті можна працювати з цією професією.
Розберіть з дитиною наступну ситуацію. Сім'я Феді Агеєва складається з п'яти чоловік: Федя, його мама, тато, бабуся і дідусь. Мама, працюючи лікарем у лікарні, отримує заробітну плату 15 000 грн. (без урахування податку), тато інженер на заводі, отримує зарплату 17 000 грн. (без урахування податку), бабуся і дідусь отримують пенсію, відповідно 5 000 грн. і 5 500 грн.
Який сукупний дохід сім'ї Агеєв? Який дохід сім'ї в розрахунку на кожного члена?
Дитина розуміє статті сімейних витрат, усвідомлює необхідність економії
Методи допомоги розвитку дитини з боку батьків на цьому етапі:
З віком треба привчати дитину до елементів дорослому житті - давати можливість самостійно здійснювати покупки (одягу, маленьких побутових предметів). Навчити дитину оплачувати рахунки і надати можливість самостійно оплатити всі рахунки за цей місяць, дати відчути відповідальність і важливість цієї справи.
Дитина і гроші
Необхідно залучати дитину в складання сімейного бюджету та фінансове планування сім'ї. Наприклад, після того як батьки закінчили своє обговорення, вони запрошують молодших членів сім'ї. «Ми з мамою розглядаємо два рівноцінних варіанти канікул: тиждень на байдарках або тиждень в горах. Чого б тобі більше хотілося? » Або: «Ми з татом збираємося купити вам подарунки до Нового року: що ви хочете - це або це?» Дитина усвідомлює важливість своєї думки та участі у вирішенні фінансових питань, розуміє, що батьки ставляться як до дорослого та відповідальної людині.
Питання для сімейного обговорення:
- На яких життєвих етапах знаходяться члени вашої сім'ї? Які пріоритетні витрати на кожному з етапів?
- Чи потрібно контролювати витрати у вашій родині?
- Який етап в житті людини ви вважаєте найскладнішим з точки зору контролю за витратами?
- Як скоротити витрати? (Складіть перелік своїх витрат і розташуйте їх у послідовності від найнеобхідніших до менш необхідних. Обговоріть, від яких витрат можна відмовитися.)
Практичне завдання:
Проведіть спільний експеримент (з комунальними платежами, наприклад). Запропонуйте дитині порахувати різницю через переплати, якщо, припустимо, залишати світло в його кімнаті включеним на годину довше. На прикладі конкретних побажань дитини покажіть йому важливість економії, запитаєте його, які з його «хотелок» можна було б придбати на ті кошти, які пішли на оплату додаткових витрат по рахунках.
Покажіть дитині важливість обачності при покупках. Разом сядьте і перегляньте по чеку із супермаркету, чи купили, чи не забули чогось в магазині, за що переплатили, від чого могли б відмовитися.